Wat zijn barterdeals en hoe zet je dit in?

Wat zijn barterdeals en hoe zet je dit in?

Waarschijnlijk heb je het weleens voorbij zien komen of heb je onlangs een bericht ontvangen van een bedrijf om in ruil voor een product een promotie in gang te zetten. Maar ook als bedrijf zijnde kun je een interessant aanbod ontvangen van een influencer en/of blogger. Een interessant artikel voor zowel bedrijven als influencers voor het inzetten van barterdeals.

Wat zijn barterdeals?

Barterdeals is een ruil waar dus geen financiële vergoeding aan vast zit. In ruil voor een product maak een influencer/blogger promotie via social media kanalen of een blog. Beiden kan ook natuurlijk, afhankelijk van het product en de afspraken. Voor een bedrijf is dit een voordelige manier voor inzet van reclame en maakt het inzetten van barterdeals een stuk makkelijker.

De voordelen van barterdeals

Voor beiden partijen is het een leuke manier om samen te werken. Voor een bedrijf zit hier geen financiële vergoeding aan vast. Echter alleen het product, reclame en meer bekendheid. Voor een influencer is het fijn om een leuk product te ontvangen, mits het een product is waar je als influencer wel echt iets aan hebt. Want zoals ik al eens eerder schreef over het echte verhaal achter bloggen en influencer markerting, moet je niet beginnen aan influencen en bloggen voor gratis spullen (het aangaan van barterdeals). Als je het daarvoor doet kun je er beter direct mee stoppen. Daarnaast betalen de gratis producten ook de huur niet.

Wat zijn barterdeals en hoe zet je dit in?

De nadelen van een barterdeal

Voor bedrijven blijft dit een goedkope manier om samen te werken. Voor influencers en bloggers is dit het eigenlijk niet. Vaak heeft het product niet de waarde van de uren die je maakt om content te maken, het plaatsen ervan en de kosten die hier normaal voor berekend worden. Persoonlijk vind ik dat wanneer het product volledig bij mij past het niet zo erg. Wel is het belangrijk om te weten dat dit voor influencers en bloggers alles behalve gratis is.

Wat dien je als influencer hiervoor te doen:

  • content maken (en geloof mij, hier gaan heel wat foto’s, veranderingen van de omgeving en juiste belichting aan vooraf)
  • het bewerken van content (denk aan de presets van de foto’s en het scherp stellen ervan)
  • een uitgebreide hashtag onderzoek (je wilt natuurlijk wel veel bereik halen uit je nieuwe Instagram post)
  • het eventueel maken van een video (editen kost tijd)

Wat dien je als blogger hiervoor te doen:

  • content maken voor je blogartikel (zie hierboven)
  • een uitgebreide key word onderzoek
  • schrijven van het artikel
  • SEO inzetten
  • het nakijken van je artikel op spelling, juiste plaatsing van de key words en SEO check

Als je al deze uren omzet in een uurloon, en dan is nog niet het bedrag meegerekend van het plaatsen van een Instagram post, story en/of blog artikel, kom je op een flink bedrag uit!

Afspraken maken

Een ontzettend belangrijk onderdeel voor beide partijen om misverstanden te voorkomen is het maken van afspraken! Wat voor online marketing wordt er ingezet, voor hoelang en wanneer?

  • spreek af wat je gaat doen, plaats je alleen een post of alleen een story? Of zet je beiden in?
  • schrijf je er ook een blog bij, of wil het bedrijf alleen een blog geschreven hebben over het artikel met linkbuilding?
  • wanneer ga je de content plaatsen?
  • voor hoelang blijft dit staan?

Soms willen bedrijven graag een contract opstellen. Schrik hier niet van. Het kan zijn dat een bedrijf een nare ervaring heeft gehad in het verleden en dit zwart op wit wil hebben, maar het kan ook zijn dat een bedrijf dit doet zodat het voor beide partijen duidelijk is wat de afspraken zijn en voor hoelang de content blijft staan. Vaak zijn dit soort contracten voor 1 of 2 jaar en daarna voor onbepaalde tijd zolang de website van een blogger bestaat of het Instagram account.

Wat zijn barterdeals en hoe zet je dit in?

Gunfactor

Soms heb je met bedrijven een hele goede klik en wil je daar ook iets voor terug doen. Het komt weleens voor dat ik een blog artikel schrijf terwijl het product deze waarde helemaal niet heeft. Zoals ik vaker heb geschreven, ik ben begonnen met bloggen voor mijn plezier, dit vind ik zo leuk om te doen. Ik ben niet begonnen met bloggen met het idee om er wat aan te verdienen, ik ben ermee begonnen omdat ik schrijven geweldig vind om te doen en ik er veel liefde en passie in steek.

Als ik iets extra’s mag doen voor een bedrijf, dan doe ik dit ook met alle liefde. Hierdoor zijn er ook hele leuke contacten uit ontstaan. Soms krijg ik op Instagram berichten van bedrijven waar ik ooit mee heb samengewerkt of ik hun laatste post of winactie wil delen in mijn story. Uiteraard vind ik dat geen enkel probleem. Het is fijn om een goede samenwerkings- band met elkaar te hebben.

Weet wat je waad bent!

Belangrijk is om te weten wat je waard bent. Als je niet zo goed weet wat een blog artikel waard is op je website kun je een berekening laten maken via de website van Hulc. Deze heb je trouwens direct binnen! En via Inzspire me kun je een berekening maken wat een post en/of story kost op je Instagram pagina.


8 gedachten over “Wat zijn barterdeals en hoe zet je dit in?”

  • Ik blog nog maar een paar maandjes. Ik werd reeds door verschillende instanties gecontacteerd om advertenties op mijn site te zetten.
    Toch wens ik daar nu allemaal nog niet mee te starten. Ook heb ik nog niets van Google ads … geïnstalleerd.
    Maar een barterdeal zou me wel interesseren om eens te doen. Dus super dat je alles even op een rijtje zet in je artikel.

  • Ik doe het af en toe, als er wat leuks tussen zit. Wat een handige bereken tip van Hulc, ik zat te laag!

  • Ik doe niet meer aan barter deals, al wil ik er heel soms een uitzondering voor maken. Als beginnende blogger is het wel erg leuk vind ik maar als je al langer bezig bent en je blog (deels) je inkomen is, dan is het niet interessant.

  • Ja goeie punten en ook nhandig die calculator. Per periode wordt ik heel veel benaderd door mensen die gratis producten willen in ruil voor een social media post. Vaak hebben ze nauwelijks volgers en al helemaal niet in de richting van de doelgroep.
    Een samenwerking zou voor beide partijen de moeite waard moeten zijn. En ook belangrijk om goede afspraken te maken. Een keer stuurde ik producten op naar een influencer om ze te testen en een review te delen en na een half jaar had ze er nog niets mee gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *