Weer aan het werk na een burn-out

Weer aan het werk na een burn-out

Dat is spannend, weer werken na een burn-out! Het is een berg waar je even op moet klimmen, maar zodra je weer meer energie hebt, weer in het arbeidsroutine wilt komen en aan de slag gaat met werken dan bereik je de top van de berg en zal alles weer geleidelijk lopen.

De eerste dag

Mijn eerste dag weer aan het werk was toch wel een hele opgave. Een dag ervoor had ik alles klaar gezet, ik moest weer een routine vinden, zoeken naar hoe het was en vooral zorgen dat ik goed uitgerust ben! Mijn wekker ging af, liep naar beneden toe en gaf mijn hond haar eten, voor mijzelf maakte ik een bakje koffie en ging rustig zitten op de bank. Na een half uur wakker worden ga ik met Lara naar buiten toe, van het koude weer word ik wel wakker en Lara heeft haar eerste ronde gehad. Ik besluit om een douche te nemen, aan te kleden en een beetje make-up op te doen zodat ik mij fris en klaar voel voor de dag!

Tijdens het werken

Omdat wij nog steeds thuis werken scheelt dit enorm voor het opbouw proces om te gaan werken. Heerlijk in mijn veilige haven en mijn laptop. Mijn besluit om nog een bakje koffie te nemen, de laptop aan te zetten en dan van start te gaan. De eerste uren waren spannend, een aantal dagen erna was ik er alweer volledig ingerold!

Meer energie

Tijdens mijn burn-out merkte ik dat ik vooral aan de bank geplakt was en er niets meer uit mij kwam. Sinds ik aan het afbouwen ben van mijn medicatie heb ik sowieso al meer energie. Ook merk ik dat een vaste routine in de ochtend en aan de arbeid gaan mij nu juist energie geven en er ook voor zorgen dat ik in de avond makkelijker in slaap kom. Het is even wennen hoor, maar een vaste routine hierin is zo enorm belangrijk!

Je grenzen aangeven

Wat ik vooral heb geleerd tijdens mijn burn-out is mijn grenzen aangeven. Je grenzen aangeven is zo ontzettend belangrijk! Hier ga ik niet meer overheen, want ik weet wanneer ik dat doe mijn energie letterlijk op is en daar wil ik nooit meer in terecht komen.

Een planning maken

Iets wat mij veel helpt is een planning maken voor mijzelf. Als ik die niet heb dan word ik chaotisch en juist dan ook heel erg moe. Een planning en een routine houd ik er dan ook graag in.

  • opstaan
  • hond eten geven
  • koffie
  • hond uitlaten
  • douchen
  • laptop alvast starten

Hierdoor merk ik dat het veel relaxter is om aan het werk te gaan

  • na het werk hond uitlaten en wandelen (denk aan ongeveer 1 uur en wandelen is gezond!)
  • mijn persoonlijke en website mail checken
  • aan mijn blog werken
  • huishoudelijke taken in huis
  • het avondeten voorbereiden

In de avonduren / na het eten pak ik mijn rust!

  • eten
  • hond uitlaten
  • mijn eigen tijd, bloggen, social media, Netflixxen

Op deze manier heb ik een vaste routine voor mijzelf. Natuurlijk wisselt het weleens in mijn vrije tijd wat ik doe, dit is slechts een voorbeeld. In het weekend doe ik vaak de wekelijkse boodschappen zodat ik dat doordeweeks niet meer hoef te doen.

Werkrooster

Voorheen draaide ik wisselende diensten, voor nu is het belangrijk om een vast werkrooster te hebben. Van maandag t/m vrijdag, geen weekend en geen avonden. Als ik dat ga doen dan raakt mijn energiebalans in de war en dat zorgt juist weer voor overspanningen en vermoeidheid. Die weg wil ik niet nog eens bewandelen en dit communiceer ik ook duidelijk naar mijn werkgever en de bedrijfsarts toe.

Het kost tijd

Echt, geef het de tijd! Weer werken na een burn-out is niet zomaar iets een vraagt heel veel van je. Duidelijke afspraken op werk is hierbij belangrijk en ook zeker niet over je grenzen heen laten gaan. Houd je aan de gemaakte afspraken samen met de bedrijfsarts en wijk hier zeker niet vanaf.

Heb jij een burn-out of gehad en wil je je verhaal delen? Stuur dan een e-mail of laat hieronder je bericht achter.


4 gedachten over “Weer aan het werk na een burn-out”

  • Hi Fallon,

    Wat goed dat je weer aan het werk gaat. Ik geloof dat dat behoorlijk spannend is. Sterker nog, ik weet dat het spannend is uit ervaring. Ook heb ik (helaas door keihard over mijn eigen grenzen heen te gaan) ervaren hoe belangrijk het is niet over je grenzen heen te gaan.

    Ga niet te hard meis. Doe het op jouw tempo. Je wilt niet weer terug naar af.

    Liefs Moniek

  • Heel goed dat je weer werkt na een burn-outโค๏ธ ik snap dat de eerste dag zwaar was. Ook fijn dat je hebt geleerd om grenzen aan te geven! En met een planning werkt. Goed bezig geef jezelf idd de tijd๐Ÿ˜Œ

  • Pff, lijkt me heftig hoor! Goed dat je weer bent begonnen en fijn dat je vanuit huis aan de slag kunt, wat je zegt; veilige haven. Gaat vast weer helemaal goed komen met jou!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.