Boek recensie: Voor jou van Jojo Moyes

Boek recensie: Voor jou van Jojo Moyes

Als er een boek is die ik continue opnieuw kan lezen dan is dat wel Voor jou (Me before you) van Jojo Moyes! Na dit verhaal is er ook een opvolging Een leven na jou (After you) en Voor mij (Still me) welke ik ook allemaal heb gelezen. Het boek Voor jou is een ontroerend, pakkend en een traantje die je zeker weten wel zult laten als je het leest. Er is ook een verfilming van, maar toch vind ik een boek altijd beter dan de film zelf. Desniettemin was de verfilming leuk om te zien! Voor mij is een lezen echt een me-time moment.

Me before you

You only get one life. It’s actually your duty to live it as fully as possible.

— Jojo Moyes, Me before you

Het verhaal Voor jou van Jojo Moyes

Natuurlijk ga ik niet alle details van het verhaal openbaren maar in grote lijnen vertellen waar het verhaal over gaat. Je kruipt namelijk helemaal weg in het verhaal! Het boek Voor jou is een prachtige romance en zeker geen chicklit boek, vind ik zelf. Louisa is het hoofdpersonage en ze maakt niet veel mee in het leven. Zo werkt zij in een café vlak bij haar woning en woont zij nog bij haar ouders. Ook heeft zij een vriendje maar of het echt haar liefde is, dat kun je terug lezen in het boek Voor jou. Door ontslag van haar baan gaat zij aan de slag als de verzorger van Will die een dwarslaesie heeft. Ze komt ergens tot ontdekking wat je zelf kunt terug lezen in het boek Voor jou en zet alles op alles om Will van gedachten te veranderen! Waar Will vroeger alles had, is zijn wereld nu ook klein omdat hij een dwarslaesie heeft en verlamd is vanaf zijn nek.

In het verhaal wisselen ontroerende, grappige en liefdevolle momenten elkaar af. Met name de grappige momenten zorgen er voor dat het verhaal geen deprimerende sfeer heeft. Louisa en Will kruipen echt onder je huid tijdens het lezen van dit boek. Je volgt hun leven van achter een vergrootglas dat alle gevoelens en problemen nog meer in het spotlicht lijkt te zetten. De sterkte van dit boek ligt volgens mij in het feit dat dit verhaal heel realistisch is. Het verhaal bevat verschillende grappige conversaties maar het beschrijft wel een diepgaand onderwerp.

Recensie Voor jou Jojo Moyes

Vervolg boek Voor jou

Het boek heeft een vervolg, Een leven na jou wat ook ontzettend ontroerend is en hier later ook een recensie over zal schrijven! En ook na dit boek is er een vervolg, Voor mij en het derde boek. Het is tot zover nog niet bekend of er nog een vierde deel komt, al denk ik zelf van niet en houden ze het bij een trilogie. Verder heeft Jojo Moyes nog veel meer boeken geschreven en is zij een van mijn favoriete schrijfsters! Van oorsprong zijn de boeken allemaal Engels maar uiteraard ook in het Nederlands te verkrijgen.