Waarom je nooit mee moet doen met Instagram Pods!

Waarom je nooit mee moet doen met Instagram Pods!

Waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord, of ben je ooit eens uitgenodigd om je toe te voegen aan een Whatsapp of Telegram groep waarbij jij je link kunt delen van een van je Instagram post voor meer likes en comments. Eigenlijk spreekt men hiermee vooraf af om elkaars foto’s te liken en zitten hier ook regels aan vast. In dit artikel vertel ik je waarom je nooit mee moet doen met Instagram pods.

Eigen ervaring

Dit ga ik niet onder banken of stoelen steken, want ook ik heb hieraan meegedaan. Het leek mij geweldig om veel meer likes en comments te mogen ontvangen en op deze manier mijn Instagram te laten groeien. Wat ik toen niet wist, is dat je hiermee je hele account naar de gallemiezen werkt en een Instagram pod zeer slecht is voor je account. Na het stoppen met deze groepen, heb om mijn Instagram account weer van nul af aan moeten opbouwen. Alsof mijn account in een circel zat en het onzichtbaar was geworden. Mijn advies als je deze blog leest: Doe niet mee aan Instagram pods en ik leg je uit waarom!

Geen echte engagement

Door je post te delen in groepen, voor het ontvangen van likes en comments, hang je als het ware in een soort kringetje. Het zijn dezelfde mensen die je post liken en verder dan dat kom je ook niet. Er is geen echte interactie en je betrokkenheid op je Instagram account is helemaal ver te zoeken. Uiteindelijk wil je een doelgroep bereiken en dat gebeurt met deze methode absoluut niet!

Je account is vertroebeld

Wanneer je stopt met dit soort groepen, is je account vertroebeld, onzuiver dus! Je krijgt geen likes meer vanuit de groepen en je bereik is bar slecht. Je denkt bijna dat je niet meer zonder dit soort groepen kan.

Het algoritme misleiden

Wat je eigenlijk doet, is het algoritme misleiden en er klopt niets meer van. Je bereik lijkt wel groter, maar at is het dus totaal niet. Een organische groei is hiermee ver te zoeken.

De reacties betekenen niets

Waar je het vaak aan herkend, zijn de nietszeggende reacties op een post zoals: wat leuk, gaaf meid, wat leuk zeg… Verschrikkelijk! Het betekent niets, het wordt alleen maar geplaats omdat het moet en het ziet er ook nog eens onprofessioneel uit.

Alle nadelen op een rij:

  • Steeds meer bedrijven kijken Instagram accounts na op het gebruik van Instagram pods. Dit heeft vooral te maken met samenwerkingen en bedrijven zitten hier niet op te wachten.
  • Je statistieken zijn verrekend
  • Het zijn altijd dezelfde mensen die je post liken
  • Het kost heel veel tijd en inspanning
  • Je komt in een verkeerd algoritme terecht
  • Je helpt je account er niet mee
  • Na het stoppen met zulke groepen moet je je account helemaal opnieuw opbouwen en uit een cirkel komen

Mijn ervaring na het stoppen met pods

Nadat ik er helemaal mee was gestopt en alles wat er ook maar in de buurt kwam had af gezworen, raakte mijn account in een diep dal. Al die tijd was mijn engagement gebaseerd op pods en was de rek eruit met betrekking tot een organische groei. Net heeft mij maanden gekost om meer terug te komen in een natuurlijke algoritme en alles weer op te bouwen. Nu alles zo organisch en natuurlijk gaat, vind ik net leuker dan ooit. Voor mij geen Instagram groepen meer!

Organisch groeien? Lees dan eens mijn artikel over Instagram hashtags geheimen of hoe je toch meer Instagram volgers krijgt.


2 gedachten over “Waarom je nooit mee moet doen met Instagram Pods!”

  • Wat een heerlijk verhelderend blog artikel. Ik wou dat ik het jaren geleden had gelezen! Mij is precies hetzelfde overkomen. Daarom ben ik nu ook min of meer gestopt met Insta.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *